Info o projektu
Informace o projektu
Jaké je téma projektu?
Školní prostředí na území Protektorátu Čechy a Morava a odtrženého československého pohraničí v letech 1938-1945.
Jaký je cíl projektu?
Přiblížit mladým generacím projevy totalitního režimu na příkladu školního prostředí v protektorátu a oblastí Československa připojených v roce 1938 k Německu, vést mládež ke kladnému vztahu k demokratickému systému a podílet se na vybudování jejích postojů odmítajících rasismus, xenofobii, nacionalismus, antisemitismus a další formy nesnášenlivosti a intolerance ve společnosti.
Kdo se může do projektu zapojit?
Jednotlivci (žáci, studenti) a školní kolektivy všech typů škol nacházejících se na území České republiky (samostatně či pod dohledem svých učitelů).
Jaké jsou aktuální možnosti zapojení se do projektu v období 2024 až 2026?
1/ Vlastním badatelským projektem:
Tato možnost je určená jednotlivcům a školním kolektivům, které pod vedením organizátorů projektu (viz níže) mohou zpracovávat badatelský projekt na dílčí téma, jež si zvolí. Společně vytvoříme webovou prezentaci informující o výsledcích bádání a případně také výstavní panel, nebo jiný výstup. Mladí badatelé si mohou zvolit jakékoliv téma (historii konkrétní školy, příběh učitele, učitelského sboru, žáka, školních tříd, školníků a jiných zaměstnanců školy, způsoby vyučování, vzhled a výzdoba tříd apod.) spojené se školstvím na území protektorátu či odtrženého pohraničí v letech 1938-1945. Práci či výstavu nemusejí zpracovávat ve vztahu ke školnímu prostředí přímo ve svém bydlišti, i když to je samozřejmě povětšinou nejjednodušší, ale mohou si téma zvolit ve spojitosti s jakýmkoliv místem na území dnešní České republiky.
2/ Zapůjčením jedné nebo více putovních výstav zdarma (od listopadu 2024):
Školákem ve válečných letech
– výstava na 11 panelech představuje každodennost školní mládeže v českých zemích v letech 1939 až 1945. Výstavu vytvořil Památník Terezín, Národní pedagogické muzeum v Praze a Institut Terezínské iniciativy. Náhledy výstavních panelů: https://skolakemvevalecnychletech.pamatnik-terezin.cz/skolstvi/ .
Nesmíme zapomenout: Jan Opletal a další oběti listopadu 1939
– výstava se na 10 panelech věnuje demonstracím a zavření českých vysokých škol na podzim 1939. Vedle Jana Opletala přibližuje i osudy dalších aktérů a obětí těchto událostí, a to nejen z řad studentů. Výstavu vytvořilo Národní pedagogické muzeum.
17. listopad 1939
– výstava Památníku Terezín, která na 23 panelech připomíná události, které následovaly po potlačení demonstrací 28. října 1939 a přibližuje represivní opatření okupačních bezpečnostních složek vrcholící 17. listopadu 1939 zásahem proti českým vysokým školám.
Maluj, co vidíš
– výstava Památníku Terezín (21 ploch), která představuje dětskou výtvarnou tvorbu Helgy Weissové – Hoškové v terezínském ghettu, v níž je zachycena každodennost tohoto nacistického tábora pro židovské obyvatelstvo.
Evropský humanista Přemysl Pitter
– výstava Národního pedagogického muzea dokumentující na 22 panelech život a odkaz Přemysla Pittra v evropských souvislostech. Výstava se zabývá celým životem P. Pittra, snaží se obsáhnout jednotlivá období jeho života, nastínit jeho motivaci a dává prostor i pro představení části jeho spolupracovníků. Značná pozornost je věnována jeho obdivuhodné práci a práci jeho spolupracovníků pro strádající děti. Ať vybudováním sociálně výchovného zařízení „Milíčova domu“ na pražském Žižkově a ozdravovny v Mýtě u Rokycan ve 30. letech 20. století, či poskytováním péče strádajícím židovským, ale i německým dětem v prvých letech po skončení 2. světové války.
Příběhy bezvýhradné lidskosti – Přemysl Pitter, výjimečná postava v dějinách 20. století
– výstava Národního pedagogického muzea představující na 11 panelech dílo Přemysla Pittra. Největší prostor je zde věnován osudům židovských dětí, které přežily druhou světovou válku a německým dětem z internačních táborů, které se společně zúčastnily „akce zámky“. „Akce zámky“ představovala jedinečnou humanitární událost, kdy v letech 1945 -1947 P. Pitter se svými spolupracovníky zajistil pro přeživší děti a mládež z nacistických táborů a pro děti z poválečných internačních táborů ozdravovny na zámcích v okolí Prahy. Výstava přináší informace nejen o průběhu „akce zámky“, ale také o dalším životě „bývalých dětí P. Pittra“.
3/ Zasláním prací do umělecké soutěže Památníku Terezín, která bude vyhlášena na začátku roku 2025 a vyhodnocena v červnu stejného roku.
4/ Návštěvou výstavy Dětství pod hákovým křížem, která bude instalována v Národním pedagogickém muzeu od listopadu 2025 do listopadu 2026.
Jaká je dosavadní historie projektu?
Projekt začal ve školním roce 2015-2016. Tehdy se do něj přihlásilo téměř 20 týmů a jednotlivců ze základních a středních škol v České republice. 15 týmů pod metodickým vedením svých pedagogů a odborných pracovníků organizátorských institucí vytvořilo scénáře k výstavním panelům, na kterých jsou představeny výsledky jejich výzkumu.
Náhled výstavních panelů zde: https://skolakemvevalecnychletech.pamatnik-terezin.cz/zapojene-skoly/
Z těchto panelů byla vytvořena ucelená putovní výstava, která byla prezentována poprvé na jaře 2017 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy s finanční podporou Nadačního fondu obětem holokaustu a poté v průběhu dalších let na 18 místech v České republice. Vedle toho byl také v roce 2018 vytvořen web projektu, na kterém jsou prezentovány výsledky a průběh bádání doposud zapojených školních týmů.
Kdo projekt organizuje?
Organizátory projektu jsou v současné době Památník Terezín (PT) a Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského (NPMK). V letech 2015 až 2018 byli aktivními partnery projektu také Institut Terezínské iniciativy (ITI) a Národní institut pro další vzdělávání (NIDV).
Jak se do projektu přihlásit?
Obraťte se na kontaktní adresu zde a napište nám.
Facebookové stránky projektu ZDE.
Ve spolupráci s organizací International Coalition of Sites of Conscience jsme vytvořili tzv. Toolkit neboli příručku k projektu Školákem ve válečných letech, která obsahuje popis jednotlivých částí projektu, které organizátoři a účastníci projektu podnikli. Pro ostatní může tento Toolkit sloužit jako inspirativní zdroj informací k vytvoření vlastního projektu!
Příručka je dostupná v angličtině ZDE